معاون امور زراعت وزارت جهاد مطرح کرد:

برنامه افزایش بهره وری گندم دربرنامه ششم توسعه/ مکانیزاسیون باغبانی در حد صفر باقی ماند

کشاورز با اشاره به اینکه بهره‌وری گندم را از نیم درصد به 0.76 درصد رساندیم، گفت: دربرنامه ششم توسعه در نظر داریم این میزان را به 1.2 درصد برسانیم.

مکانیزاسیون ناوگان در مرحله صفر قرار داردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد در پنجمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه اظهار کرد: طی چهار سال اخیر بدون افزایش سطح زیر کشت 25 درصد بهره وری آب افزایش یافت.

 وی با اشاره به اینکه بهره‌وری گندم را از نیم درصد به 0.76 درصد رساندیم، افزود: دربرنامه ششم توسعه در نظر داریم این میزان را به 1.2 درصد برسانیم.

 کشاورز ادامه داد: سال گذشته علی رغم کاهش میزان بارندگی و سرمای غیرقابل پیش بینی در برخی مناطق با تدابیر به کار گرفته شده، توانستیم تولید گندم را در حد سال ماقبل خود حفظ کنیم.

 مکانیزاسیون باغبانی در حد صفر باقی ماند

 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی چهار سال اخیر تقویت ناوگان مکانیزاسیون تاثیر به سزایی در کاهش سختی کار و پایداری تولید دارند و به طور کلی در تراکتورهای متوسط و نیمه سنگین بیش از آنچه که انتظار بود مکانیزاسیون توسعه یافت.

 کشاورز ادامه داد: اگرچه در زمینه کمباین برنج استثنایی عمل کردیم اما در موارد زیادی مانند باغبانی در حد صفر باقی مانده ایم، این امر نیازمند برنامه اساسی است.

کشاورزی حفاظتی، گره گشای رفع بحران منابع آبی

 معاون امور زراعت وزارتخانه با اشاره به آخرین وضعیت مکانیزاسیون در کشت مستقیم بیان کرد: اگرچه عملکرد مکانیزاسیون در این زمینه 220 در سال است اما نسبت به سطح زیر کشت قابل توجه نیست.

 معاون وزیر جهاد و کشاوزی گفت:کشاورزی حفاظتی  برای حفظ و آبادی زمین کاهش هزینه ها و رفع بحران منابع آبی گره گشا است و در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

 وی افزود: با اجرای کشاورزی حفاظتی در سالهای نخست ممکن است عملکرد اندکی متوقف شود اما به طور مستمر پایداری خاک را به همراه دارد.

به گفته وی اکنون 80درصد کود مورد نیاز کشاورزی از تولید داخل تامین می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی سه سال اخیر در جهت ساماندهی تامین و توزیع،عرضه کود را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

کشاورز گفت: 7866 برند کودی تقاضای ثبت داده اند و تا کنون از این تعداد 5764 برند به ثبت رسیده است.

 قیمت شکر باید اصلاح شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه یادآورشد: تولید شکر در هکتار از 3.5 تن در برنامه سوم به 7.5 تن در دوره اخیر رسید .

وی با اشاره به ضرورت اصلاح قیمت شکر گفت: در فروردین ماه هر سال باید نرخ جدید شکر اعلام شود . با توجه به اینکه کمک مالی برای دولت دشوار است، حداقل باید دولت کمک کند تا قیمت شکر شفاف شود و اصلاحات قیمتی انجام گیرد.

کشاورز با اشاره به اینکه تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت سر می گذراند، بیان کرد: طی دو سال آینده ضریب خوداتکایی در تولید دانه های روغنی با توسعه کشت کلزا باید به ۳۰ درصد افزایش یابد، در غیر این صورت واردات تولید داخل را از بین خواهد برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار